När bloggandet startade på allvar för drygt tio år sedan pratades det mycket om modebloggar. Ett fåtal modebloggare ägde hela bloggosfären, hade ett stort antal följare och besökare och tjänade storkovan. De fick gratis kläder och accessoarer från företag som ville synas i bloggen.

Men modebloggarna kunde inte leva lika gott för alltid. Dels hade modebloggareSkattemyndigheten vissa synpunkter på bloggarnas inkomster och gratisprylar, dels översvämmades bloggosfären avhundratals andra tjejer och killar som också drömde om en framtid som modebloggare. Konkurrensen blev mycket stor och endast de största och bästa av modebloggarna fortsatte att vara framgångsrika.

Några som klarade sig bra var Tyra, Blondinbella, Kenza, Petra Tungården, Elin Kling, Englas Showroom, Sofi Fahrman och Foki.

Modebloggare i förändring

När det började närma sig 2010-talet hade dock många modebloggare ändrat inriktning på antingen sina bloggar eller sin affärsverksamhet. Att ”bara” vara modebloggare sågs som ytligt och nästan lite korkat. Ett flertal bloggare startade företag eller samarbeten inom modebranschen. Foki sålde egna kläder under märket Fokiwa, Kenza samarbetade med bl.a. Jofama, Elin Kling och Sofi Fahrman blev redaktörer för varsitt kvällstidningsmodemagasin. Blondinbella hade också ett antal moderelaterade företag och samarbeten. Hon är fortfarande i modebranschen genom skoföretaget Flattered och i skönhetsbranschen genom egna hud- och hårvårdsmärket Löwengrip Care and Color.

En av de största bloggarna i Sverige är fortfarande Blondinbellas, men bloggen har gått från mode till att handla om företagande, inredning, familjeliv och barn. Detta beroende på vad som hänt i bloggarens eget liv men troligtvis också på vad som händer i samhället och hur trendvindarna blåser.

Modebranschen kommer alltid att locka men bloggarnas storhetstid är nog över i sin grundform. De ovan nämnda bloggarna nämner fortfarande varifrån deras kläder kommer men numera finns både mer djup och bredd i blogginläggen.

Så visst finns modebloggare kvar. Förhoppningsvis är trenden med mer djup och känsla bland modebloggare här för att stanna.