Fenomenet dagens outfit i sociala medier

Inlägg om ”dagens outfit” är vanliga i sociala medier som Facebook, Instagram eller i bloggar. Ursprungligen kom uttrycket och fenomenet från de modebloggar som dök upp under tidigt 2000-tal. Dagens outfit utgjordes av en bild på bloggaren ifråga med en beskrivning av vad han eller hon hade på sig idag och oftast en beskrivning av varifrån kläderna och accessoarerna kom ifrån och av vilket märke de var.

outfitI samband med att modebloggar som fenomen blev mindre populära blev det också ovanligare med dagens outfit-inlägg. Att bygga en blogg på att bara visa upp kläder var inte så intressant längre. Dessutom krävde det att bloggaren ständigt hade nya trendiga kläder att visa upp vilket kan bli ganska kostsamt om bloggaren inte var rejält sponsrad av olika klädmärken. I det senare fallet blev det då istället problem med juridiken kring marknadsföring och skattefrågor. Bloggarens trovärdighet kunde också ifrågasättas då det som vanlig läsare inte var lätt att veta om bloggaren verkligen gillade kläderna och hade valt dem själv, eller om bloggaren fått en beställning från det företag som skickat kläderna.

Dagens outfit lever i sociala medier

Trots minskningen av antalet rena modebloggar och att deras popularitet dalat, lever fenomenet dagens outfit i högsta grad kvar i sociala medier. Instagram är ett utmärkt socialt medium för dagens outfit då det är just en bild som publiceras. Den behöver inte ens kommenteras men följarna kan fråga om var outfiten ifråga är inhandlad. Vanliga facebookanvändare ser också ofta verkliga eller mer eller mindre ironiska inlägg om ”dagens outfit från sina vänner som tar selfies.

Människor kommer alltid att vilja veta var kändisar fått tag på något extra snyggt eller kanske bara var väninnan har köpt sina grymt snygga jeans. Därför kommer troligen dagens outfit att leva kvar på både bloggar, Facebook och på Instagram kanske få det även en ny form varefter nya sociala medier tillkommer.

admin

View more posts from this author